Українська Державна служба зайнятості може запропонувати набагато більше, ніж просто виплати по безробіттю

 

Так вважає експерт Міжнародної організації праці (МОП) Валлі Корбанезе, чию авторську статтю пропонуємо до Вашої уваги.
 
За даними дослідження стану зайнятості, проведеного в березні 2018 року з 45 мільйонів українців 1,7 мільйона безробітних. Менше 21% з них зареєстровані в державній службі зайнятості (ДСЗ). Але де інші?
 
Протягом останніх 25 років я консультувала низку країн, які проводили реформи у сфері зайнятості. В Україні я побачила більш високий рівень надання послуг та уваги до клієнта, ніж у багатьох країнах Східної Європи. Тим не менш, ще багато змін попереду.
 
Ключовою ознакою реформи державної служби зайнятості, яка нині відбувається в Україні, є необхідність звільнити її персонал від адміністративних завдань з тим, щоб приділяти увагу потребам клієнтів. За моїми спостереженнями, співробітники державної служби зайнятості витрачають занадто багато часу на паперову роботу, тому у них практично не залишається часу для клієнтів. Безробітним не потрібні купи паперу, їм потрібно щось більш істотне. Моя місія спільно з Міжнародною організацією праці (МОП) в Україні полягає у тому, щоб зробити роботу ДСЗ більш орієнтованою на клієнта та менш бюрократичною.
 
Той факт, що проникнення ДСЗ на ринок безробітних не перевищує 21%, не є чимось унікальним для України. На жаль, більшість безробітних по всій Європі  отримують роботу не завдяки державним службам зайнятості, а скоріше через їх неформальні контакти. Як це зазвичай працює в Україні? Ви запитуєте друга або батьків допомогти вам, або, можливо, брат сестри вашого батька знає когось, хто має вакансію. Люди покладаються більше на неформальні зв’язки, ніж на державні служби зайнятості по всій Європі. Нам потрібно покращити репутацію ДСЗ і показати, що вона дійсно може допомогти людям знайти роботу. Безпосереднє спілкування ідеально підходить в цьому випадку. Але не тільки це. У рамках нашого проекту, який фінансується урядом Данії, ми допомагаємо ДСЗ налагоджувати партнерські зв'язки з роботодавцями та громадянським суспільством. Сильна співпраця на місцевому рівні повинна мати хороші результати з точки зору надання послуг та покращення репутації. Це не те, що трапиться за одну ніч, тому це вимагає багато часу і терпіння.
 
Підвищення ефективності роботи ДСЗ є надзвичайно важливим. Безробіття має високу ціну, яку доводиться платити, як для українців, так і для держави. Відсутність роботи призводить до ряду негативних наслідків, які дуже часто не враховуються. Чим довше ви перебуваєте без роботи, тим більша ймовірність, що ваше фізичне та психологічне здоров'я постраждає. Робота дає вам відчуття власного значення та можливостей. Таким чином, відсутність роботи часто призводить до втрати мотивації, депресії та ізоляції. Безробіття також послаблює економічне зростання країни. Безробітні не можуть споживати як звичайні громадяни. Наприклад, вони не можуть дозволити собі мати усі необхідні товари довгострокового зберігання. Чи буде промисловість зростати за таких обставин? Не думаю.
 
Безробіття породжує «ефект рубцювання» економіки, але він також може бути монетизований. Ще в 2013 році, під час фінансової кризи, у нас було 30 мільйонів безробітних молодих людей по всій Європі. Ми розрахували, скільки уряди втрачали з точки зору економічного зростання, втрати продуктивності тощо. Сума, яку ми отримали, була абсолютно шокуючою - вона дорівнювала 1,5% ВВП по всьому ЄС. Така сама методологія може бути застосована до України для розрахунку витрат на безробіття.
 
У Постанові №792, яка прийнята Кабінетом Міністрів восени цього року в Україні, запропоновано нову модель обслуговування для державної служби зайнятості. Відтепер вона ґрунтується на профілюванні індивідуальних потреб, індивідуальному плануванні зайнятості та підході кейс-менеджмент. До прийняття цієї Постанови вся увага співробітників ДСЗ була спрямована на збір даних та заповнення форм. Нова ж модель надання послуг ґрунтується на запровадженні інституту кар’єрного радника. Кар'єрний радник працює з кожним клієнтом окремо. Вони зможуть побачити перешкоди, які стоять перед клієнтом на ринку праці, та допоможуть подолати їх. Радник розмовляє, спостерігає та слухає, а не витрачає час на занесення інформації в базу даних. Ця особа буде вашим орієнтиром кожного разу, коли б ви не повернулися до ДСЗ. Я вважаю, що як клієнт, ви, швидше за все, будете довіряти комусь, з ким ви вже говорили, і хто підтримував вас.
 
Тим не менш, незалежно від безлічі безкоштовних послуг і програм, більшість клієнтів все рівно повертатимуться до ДСЗ виключно для отримання допомоги по безробіттю. Але навіть у такому разі ДСЗ зможе дати їм щось додатково і навіть більш цінне. Зрештою, компетенція кар'єрного радника полягає у тому, щоб пояснити, що фінансова допомога не буде тривати вічно, і що державна служба зайнятості має набагато більше послуг. Це, звичайно, означає, що необхідно розбудовувати компетенції кар'єрного радника, що ми і робимо в межах нашого проекту.
 
Валлі Корбанезе є зовнішнім експертом, яка працює з Міжнародною організацією праці в 5-річному проекті «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні», який фінансується урядом Данії.
 
Посилання на оригінал:
« Повернутись